Piotr Rachwalski ze spółki CPK, podczas wystąpienia otwierającego o nazwie "Kongres Kolei Dużych Prędkości – wykorzystać polski potencjał" w Łodzi, przedstawił najważniejsze założenia Centralnego Portu Komunikacyjnego związane z Koleją Dużych Prędkości. Jaki jest aktualny stan zaangażowania prac i co planuje spółka, by KDP mogła rozpocząć swoją pracę zgodnie z harmonogramem?
Piotr Rachwalski zapewnił na początku, że aktualnie CPK skupia się na budowie. Tworzony tunel w Łodzi znajduje się na etapie wyboru wykonawcy, co powinno nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. CPK wybierze firmę spośród pięciu złożonych ofert, a wartość kontraktu wyniesie około 2,5 mld zł.
KDP najdroższym wyzwaniem CPK
Największym wyzwaniem pod względem finansowym będzie natomiast kwestia Kolei Dużych Prędkości.
– CPK to nie tylko lotnisko, które będzie bardzo nowoczesne i czynne 24/7, to również sieć dojazdów. Lotnisko oparte o połączenia kolejowe i poprawioną sieć drogową. Najdroższą częścią CPK jest sieć kolejowa KDP, która stanowi istotny element uzupełniający sieć kolejową w Polsce o brakujące elementy wysokich parametrów, których nie wybudowano przez poprzednie lata. To nie będą złote linie wydzielone z infrastruktury służące do komunikacji tylko między wielkimi miastami. Łączymy się z PKP PLK, by maksymalnie wykorzystać infrastrukturę, skomunikować wszystkie powiaty – zapewnił członek zarządu CPK.
Dodał, że celem jest realizacja planu „Polska trzech godzin”, czyli przejazdu koleją przez cały kraj – ze wschodu na zachód czy też z północy na południe – w ciągu trzech godzin oraz połączenia pomiędzy największymi metropoliami w przeciągu stu minut – „Polska w sto minut”.
„Y” połączy metropolie
Przedstawiciel Centralnego Portu Komunikacyjnego przypomniał również, iż pierwszym z najważniejszych elementów będzie utworzenie linii „Y”, która połączy cztery z pięciu największych miast za pomocą KDP, to jest Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Zaznaczył tutaj, że najbardziej atrakcyjne będzie połączenie z Wrocławiem, ponieważ będzie ono bezkonkurencyjne zarówno dla połączeń samolotowych, jak i samochodowych.
Rachwalski zaznaczył jednak, że połączenia dalekobieżne będą sięgać dalej niż cztery metropolie, a projekt pozwoli na lepsze połączenia w dotychczas nieosiągalnych, w kontekście krótkiego czasu przejazdu. połączeniach, jak chociażby Lublin – Szczecin, Białystok – Jelenia Góra czy w przyszłości również w kierunkach zagranicznych.
W związku z linią „Y” połączenie Warszawy z Wrocławiem czy Poznaniem będzie mieścić się w czasie wspomnianych stu minut, a w inwestycji zostaną wykorzystane najnowocześniejsze sposoby sterowania ruchem kolejowym. Prędkość konstrukcyjna dla tych kolei stanowić będzie 350 km/h, a eksploatacyjna 300-320 km/h. Na niektórych odcinkach ponadto ma zostać dopuszczony szybki ruch towarowy.
Pool taborowy zapewni uruchomienie w czasie
Piotr Rachwalski odniósł się również do kwestii utworzenia poolu taborowego. Ten projekt ma sprawić, że w Polsce nie będzie sytuacji, że jakość pociągów nie będzie dostosowana do jakości infrastruktury kolejowej.
– Tabor kolejowy dla KDP jest kosztowny i długotrwały w budowie. Nie możemy sobie pozwolić na to, żeby w 2032 roku spółka CPK wybudowała infrastrukturę, ale nie mamy pociągów, by po nich jeździć. Stąd pomysł utworzenia poolu, który będzie umożliwiał zmniejszenie progu wejścia na rynek kolejowy, poprzez umożliwienie wieloletniego wynajmu wypożyczania taboru – zarówno high speed powyżej 300 km/h, który jest najdroższy i w Polsce go nie mamy, jak i tego, który pozwoli zapewnić dojazd do lotniska czy pociągów regionalnych – zapewnił członek zarządu CPK.
Dodał, że wszystkie zakupy będą dokonywane po uzgodnieniu z obecnymi przewoźnikami, a CPK nie będzie pełniło funkcji organizatora ani przewoźnika.
Szacowana wartość tej inwestycji to ponad 8 mld zł. Obecnie w budżecie jest 1,7 mld zł, jednak CPK będzie starał się zdobyć dofinansowania, by umożliwić skomunikowanie i zgranie inwestycji z budową linii kolejowej i zdążyć na 2032 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.